نکاتی درباره تمدید اجاره نامه
نوشته شده توسط : مجله دلتا
بهترین و مطمئن‎ترین روش تمدید اجاره نامه، تمدید اجاره در بنگاه معاملات ملکی است. وقتیکه تمدید اجاره در بنگاه انجام شود. برای قرارداد جدید که بین موجر و مستاجر مجددا منعقد می‎شود می‎توان کد رهگیری املاک دریافت کرد.
اجاره نامه

اجاره نامه یکی از رایج‎ترین و مهمترین قراردادها در حوزه معاملات املاک است که بین موجر و مستاجر منعقد می‎شود.  قانونگذار برای اینکه حق و حقوق هر دو طرف رعایت شود قوانین و مقرراتی را در این خصوص تعیین کرده است که در صورت آگاهی موجر و مستاجر از این قوانین از بسیاری اختلافات جلوگیری می‎شود.

یکی از مواردی که در بخش اجاره ملک مطرح است تمدید اجاره است. زمانی که مهلت قرارداد اجاره تمام می‎شود دو حالت متصور است. مستاجر ملک را تخلیه می‎کند و یا با موجر به توافق می‎رسند مدت بیشتری در مورد اجاره بماند که به آن تمدید اجاره نامه می‎گویند. در مجله دلتا قواعد و ضوابط تمدید اجاره را بررسی و همچنین روش‎های قانونی و مطمئن تمدید اجاره اشاره شده است.

اجاره نامه و روش‎های تمدید آن

1. تمدید اجاره در بنگاه املاک : بهترین و مطمئن‎ترین روش، تمدید اجاره در بنگاه معاملات ملکی است. وقتیکه تمدید اجاره در بنگاه انجام شود، برای قرارداد جدید که بین موجر و مستاجر دوباره منعقد می‎شود می‎توان کد رهگیری املاک دریافت کرد. تمدید اجاره در بنگاه به شیوه های  زیر انجام می‎شود :

  • تمدید اجاره در سامانه سراسری املاک کشور و دریافت کد رهگیری
  • پشت نویسی اجاره نامه
  • تنظیم اجاره نامه جدید و یا متمم قرارداد اجاره

اجاره نامه

 

2. تمدید شفاهی اجاره نامه : برخلاف تمدید اجاره در بنگاه مشاور املاک می‎توان گفت نامناسب‎ترین روش تمدید، تمدید شفاهی و بیانی بین مالک و مستاجر است . زیرا در صورت بروز اختلاف طرف‎های قرارداد از نظر اثبات توافقاتی که بین خود رد و بدل کرده‎اند دچار مشکل می‎شوند.

3. تمدید اجاره بین طرف‎های قرارداد : این روش که در اصطلاح تمدید اجاره به صورت دستی گفته می‎شود در مواردی است که مالک و مستاجر به جای مراجعه به بنگاه املاک ، تصمیم می‎گیرند به شکل دستی و پشت نویسی، قرارداد را تمدید کنند. فقط باید شهود در پشت قولنامه ملک را امضا کنند و پشت نویسی به طور دقیق و صحیح انجام شود.

اجاره نامه

نکات قانونی تمدید اجاره نامه ملک :

  • برای تمدید قرارداد باید شروط یا تغییراتی در آن صورت گیرد و کلیه شرایط و تغییرات جدید به طور دقیق و با جزئیات در اجاره نامه جدید  درج شود.
  • در زمان تمدید اجاره، افرادی به عنوان شاهد حضور داشته باشند و در مواردی که لازم است تحت عنوان شاهد قرارداد اجاره را امضا کنند. این اقدام به این جهت است که اگر اختلاف و دعوایی بین موجر و مستاجر رخ داد، شهود در مراجع قانونی حاضر و شهادت بدهند.
  • افراد برای تنظیم قرارداد اجاره جدید یا تمدید آن از متن‎های آماده در اینترنت استفاده نکنند و این کار را به مشاور املاک متخصص محول کنند تا با توجه به شرایط واقعی هر دو طرف قرارداد ، یک قرارداد اجاره ای صحیح را تنظیم کنند.
  • دریافت کد رهگیری برای کلیه معاملات ملکی چه خرید و فروش و چه اجاره ملک مطابق قانون اجباری است. و این امر در زمان تمدیداجاره نامه نیز باید رعایت شود.
  • بنگاه صرفا باید هزینه کمیسیون تمدید اجاره نامه را دریافت کند، و حق دریافت مبالغ بیشتری برای دریافت کد رهگیری و … ندارد.
  • هزینه های تمدید اجاره نامه توسط اتحادیه املاک به بنگاه های ملکی ابلاغ می‎شود. بهتر است که موجر و مستاجر از مبلغی که اتحادیه برای بنگاه‎های معاملات ملکی تعیین می‎کند آگاه باشند.
  • قراردادهای ملکی باید فقط در بنگاه‎های دارای جواز کسب از اتحادیه املاک تنظیم و تمدید تا از مشکلات بعدی پیشگیری شود. این مجوز باید در محدوده دید همه افراد باشد.

 هزینه تمدید اجاره نامه در بنگاه چقدر می‎شود؟

حق کمیسیون برای کلیه قرارادادها اعم از اجاره و رهن و همین طور تمدید قرارداد اجاره نامه هر سال توسط اتحادیه املاک برای بنگاه های املاک تعیین و ابلاغ می‎شود. طرف‎های قرارداد برای اطلاع دقیق از مبلغ کمیسیون بنگاه املاک می‎توانند از سایت‎ها و اتحادیه املاک شهر خود استعلام کنند.





:: برچسب‌ها: اجاره نامه , املاک ,
:: بازدید از این مطلب : 112
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 مهر 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: